13 سپتامبر 2022- کار گروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (USPSTF) اولین بیانیه ی توصیه ای خود را در مورد غربالگری پیش دیابت و دیابت نوع 2 در کودکان و نوجوانان بدون دیابت یا پیش دیابت از پیش شناخته شده یا بدون علائم هر یک از آنها منتشر کرد، که بیانگر موضع این سازمان در مورد غربالگری این جمعیت است.

کار گروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده در بیانیه ی خود، که اولین مورد در این زمینه برای این جمعیت خاص است، به این نتیجه رسید که به دلیل کافی نبودن شواهد برای ارزیابی تعادل فواید و مضرات غربالگری دیابت نوع 2 یا پیش دیابت در کودکان و نوجوانان، به این غربالگری نمره I می دهند. نمره ی I به معنای این است که شواهد فعلی برای ارزیابی تعادل مزایا و مضرات خدمات کافی نیست. شواهد کم، بی کیفیت یا متعارض است و نمی توان تعادل منافع و مضرات را تعیین کرد.

دکتر Michael Cabana، مدیر بخش اطفال در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، در این بیانیه، گفت: میزان پیش دیابت و دیابت نوع 2 در جوانان در حال افزایش است. چالش این است که ما شواهدی نداریم که به ما بگوید غربالگری در مراقبت های اولیه به بهبود سلامت کودکان و نوجوانان کمک می کند یا نه. بنابراین مهم است که متخصصان مراقبت های بهداشتی از علائم و نشانه های پیش دیابت و دیابت نوع 2 آگاه باشند و هنگام تعیین غربالگری یا عدم غربالگری جوانان از قضاوت خود استفاده کنند.

این سند 5 صفحه ای که در JAMA منتشر شده است، اولین بیانیه ی توصیه ای از سوی USPSTF در مورد این موضوع است. اگرچه آنها تصمیم گرفتند درجه ی I را برای این بیانیه صادر کنند، اما نویسندگان به اهمیت پیشگیری از دیابت در این جمعیت اشاره کرده و پیشنهاداتی را ارائه کردند. از جمله ی این پیشنهادات، تاکید بر چاقی و بافت چربی اضافه و آگاهی از افزایش خطر در میان جمعیت های اقلیت بود.

در گذشته،USPSTF  توصیه‌هایی با درجه‌بندی B را صادر کرده بود، که حاکی از اطمینان بالا در مورد سود خالص متوسط یا بیانگر وجود اطمینان متوسط برای سود خالص متوسط ​​تا قابل توجه، برای غربالگری چاقی در کودکان و نوجوانان، غربالگری پیش دیابت و دیابت نوع 2 در بزرگسالان و غربالگری دیابت بارداری در افراد باردار بود.

به عنوان بخشی از فرآیند نوشتن این بیانیه ی توصیه ای، USPSTF یک گزارش از شواهد و یک مرور سیستماتیک از داده های موجود مرتبط با موضوع را انجام داده بود. محققین 8 مطالعه ی منتشر شده را از PubMed/MEDLINE، کتابخانه کاکرین، و ثبت کارآزمایی، برای گنجاندن در بررسی خود شناسایی کردند. از این 8 مورد، 6 مورد از مطالعات گزینه های درمانی برای دیابت نوع 2 در نوجوانان و جوانان (TODAY) بودند. پس از بررسی، محققان دریافتند که هیچ یک از مطالعات واجد شرایط به طور مستقیم مزایا یا مضرات غربالگری را در این جمعیت ها ارزیابی نکرده اند.

در پایان این بیانیه، نویسندگان نیازهای تحقیقاتی متعدد و شکاف های دانشی را که نیاز به رسیدگی دارند، برجسته کردند که شامل اثرات غربالگری بر پیامدهای سلامتی در کودکان و نوجوانانی است که در معرض خطر بالاتری قرار دارند، و همچنین تأثیر مداخلات سبک زندگی، دارو درمانی یا هر دو برای درمان پیش دیابت و دیابت تشخیص داده شده با غربالگری، بر پیامدهای سلامتی در کودکان و نوجوانان و تأثیرات غربالگری بر پیامدهای سلامت در جمعیت کودکان و نوجوانان که منعکس کننده شیوع دیابت در ایالات متحده است، به ویژه در گروه های نژادی و قومی با شیوع بالاتر دیابت نسبت به جوانان سفید پوست غیر اسپانیایی.

در سرمقاله ی ضمیمه شده به این بیانیه، دکتر الویرا ایسگانایتیس، و دکتر لوری لافل، متخصصان بهداشت عمومی از دانشکده پزشکی هاروارد، بر توجهی که این بیانیه به شکاف‌های دانش و تحقیقات مرتبط با موضوعی که می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر این جمعیت داشته باشد، تأکید کردند. آنها نوشتند: در حال حاضر، در حالی که منتظر داده‌های بیشتر و دستورالعمل‌های قطعی هستیم، پزشکان اطفال و پزشکان مراقبت‌های اولیه می‌توانند بر اهمیت سبک زندگی سالم برای کودکان و خانواده‌هایشان تأکید کنند، رویکردی آگاهانه برای تشخیص علائم بالینی هایپرگلیسمی داشته باشند، و به دنبال کردن بیماران بر اساس نمره ی خطرشان، بر اساس توصیه های غربالگری دیابت نوع 2 در جوانان دارای اضافه وزن یا چاق با حداقل 1 عامل خطر اضافی، ادامه دهند.

بیانیه ی توصیه ای USPSTF با عنوان "غربالگری پیش دیابت و دیابت نوع 2 در کودکان و نوجوانان" در JAMA منتشر شد.

منبع:

https://www.endocrinologynetwork.com/view/uspstf-recommendation-statement-on-type-2-diabetes-screening-in-children-and-adolescents